Ćwiczenia psychosomatyczne: dogadaj się ze swoim ciałem
Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image //images/Ciało1.jpg
There was a problem loading image //images/Ciało1.jpg
altPsychosomatyka to pojęcie medyczne określające wzajemną zależność psychiki i ciała. Zgodnie z tym podejściem, traktujemy organizm jako całość, a zaburzenia i choroby ciała (somatyczne) tłumaczymy czynnikami psychologicznymi. Brak kontroli nad własną psychiką odbija się na zdrowiu i samopoczuciu fizycznym: lęk przed wysokością sprawia, że żołądek przysłowiowo podchodzi do gardła, wstrząsające przeżycie emocjonalne może wywołać omdlenie, a chorobliwe dążenie do figury modelki czasami kończy się anoreksją. Ćwiczenia psychosomatyczne, takie jak masaż czy joga, pomagają pogodzić psychikę z ciałem, uczą opanowania, spokoju i osiągania stanu równowagi. Niektórzy uważają, że są dowodem na istnienie zdolności samoleczniczych.

Co wyróżnia trening psychosomatyczny?

Techniki psychosomatyczne to ćwiczenie zarówno ciała jak i umysłu. Służą świadomemu kształtowaniu stanu zdrowia. Mogą być stosowane w autoterapii lub profilaktyce.

Nie trzeba być siłaczem, ani wygimnastykowanym człowiekiem-gumą, by już dziś wybrać trening psychosomatyczny. Co go wyróżnia? Z pewnością nie ma wiele wspólnego z wysiłkowym bieganiem, czy wyciskaniem siódmych potów na siłowni. Zwykle polega na utrzymywaniu określonej pozycji ciała przez pewien czas lub dokładnym wykonywaniu powolnych ruchów. Wszystkie pozycje wykonywane są bez większego obciążenia stawów i kręgosłupa. Ćwicząc psychosomatycznie jesteśmy skupieni, spokojni, dążymy do wyciszenia, relaksu, ale także zwiększenia ruchomości stawów, siły mięśni i elastyczności ciała. Pracując nad koncentracją i równowagą, pozwalamy energii wewnętrznej dotrzeć do miejsc, będących źródłem dolegliwości.

Bardzo ważną rolę w ćwiczeniach psychosomatycznych odgrywa właściwa koordynacja oddechu. Od tego, jak oddychamy, zależy komfort wykonywanych ćwiczeń. Ćwiczenia te regulują krążenie, metabolizm, pracę serca i narządów układu pokarmowego, zwiększają odporność organizmu, stabilizują stan emocjonalny i ograniczają podatność na stres, zmęczenie psychiczne i fizyczne.

Kluczowe, dla treningu psychosomatycznego, jest zrozumienie jedności ciała z umysłem i dążenie do równowagi między nimi. Dla osób związanych z kulturą zachodnią, w której podkreślana jest rozdzielność tych dwóch elementów, idea kryjąca się za tego typu ćwiczeniami, początkowo może nie być do końca jasna. Medytacje, ćwiczenia oddechowe, masaż, akupunktura i akupresura, joga, sztuki walki takie jak aikido i tai chi – wszystkie te techniki psychosomatyczne mają źródło w tradycji Wschodu.


Przykładowe techniki

Także praktyka tai-chi opiera się na przyjmowaniu różnych pozycji, wymagających pracy nad równowagą i koordynacją. Wszelkie ruchy wykonywane są powoli i z dużą dokładnością. Liczy się spokój, skupienie i kontrola oddechu. Dla bardziej zaawansowanych, tai chi to także sztuka walki. By wykształcić w sobie umiejętność wsłuchiwania się w ruchy przeciwnika i wykorzystywania ich przeciwko niemu, potrzeba wielu lat praktyki. W tej metodzie przewaga nad współzawodnikiem nie bierze się z siły mięśni lecz z elastycznego, rozluźnionego ciała i zharmonizowania ruchów.

Osoby, które nie wyobrażają sobie siebie w pozycji kwiatu lotosu, mogą znaleźć inny sposób na terapię psychosomatyczną, na przykład ćwiczenia oddechowe czy masaż ukierunkowany na redukowanie napięć, relaksację, często połączony z aromaterapią i sonoterapią. Technika masażu psychosomatycznego częściowo wzorowana jest na wschodnich metodach jak siatsu i akupresura. Taki masaż podwyższa próg wrażliwości na bodźce, relaksuje, likwiduje napięcia, może być stosowany w terapii antydepresyjnej, przy częstych bólach głowy i bezsenności.
alt

Ćwiczenia psychosomatyczne w terapii

Często mówimy, że brakuje nam energii do życia, a tak naprawdę każdy z nas nosi ją w sobie, ale czasami źle wykorzystuje. Napięcie psychiczne destabilizuje naszą wewnętrzną równowagę. Stajemy się podatni na stres, często się męczymy, brak nam sił, by rozpocząć nowy dzień. Skutkiem tego są różnego rodzaju choroby. Za choroby psychosomatyczne, czyli cielesne spowodowane urazem psychicznym, uważa się między innymi wrzody żołądka, nadciśnienie tętnicze, napięciowe bóle głowy, zaburzenia odżywiania (np. anoreksja, bulimia), czy chorobę wieńcową. Zajęcia psychosomatyczne mogą wspomóc terapię tych i wielu innych chorób. Bez względu na to, czy wybierzemy jogę czy popracujemy nad oddechem, najważniejsze, by ćwiczenia sprawiały nam przyjemność, przynosiły wewnętrzny spokój i poczucie równowagi między umysłem a ciałem.

Autor: Anna Gabryś
Wszelkie prawa zastrzeżone przez Beauty Guide 2010 (c)