Pop In - nauczanie j?zyka z innej perspektywy
Nauka j?zyka nie musi by? trudnaAby zmieni? utarty model nauczania j?zyka angielskiego, pani Anna Bejm... otworzy?a w?asn? szko?? j?zykow?. O jej pocz?tkach, metodach nauki oraz atmosferze szko?y Pop In dowiemy si? czytaj?c poni?szy artyku?.
Ze wspomnie? wiecznie pocz?tkuj?cego uczestnika kursów j?zyka angielskiego
Kto si? nigdy nie uczy? j?zyka angielskiego? Chyba nie ma takiej osoby. Kto si? nauczy? tak, by u?ywa? go swobodnie? No có?, niewiele wi?cej osób...

Jad?c w stron? Wysokiej , do siedziby POP IN, my?l? o swoich i nie tylko swoich do?wiadczeniach w nauce angielskiego. Szko?a J?zykowa znajduj? si? przy Wroc?awskim Torze Wy?cigów Konnych, a ja po kilku kursach j?zykowych owszem, znam doskonale wszystkie formy czasownika „ ride”, ale nie s?dz? ?eby to akurat by?o najistotniejsze w opisywaniu tej niew?tpliwej wroc?awskiej atrakcji...
No bo, czy jakiegokolwiek domniemanego obcokrajowca interesuje u?ycie czasu prostego, ci?g?ego, itp. Czy raczej opowie?? o gonitwach, stawkach i wygranych. Ech, jak pomy?l? o tych wszystkich godzinach sp?dzonych nad ?wiczeniami gramatycznymi...
Czy mo?na uczy? si? j?zyka pomijaj?c mozolne odrabianie ?wicze? gramatycznych? Pani Bejm twierdzi ?e tak.
Zapyta?am w?a?cicielk? Szko?y J?zykowej Pop In, Ann? Bejm, co s?dzi o takim standardowym modelu nauczania angielskiego, no i powia?o histori?. Pani Anna wyja?ni?a, ?e w Polsce wci?? najbardziej popularna jest metoda gramatyczno- t?umaczeniowa (tak, tak, w?a?nie ta, któr? uczono kiedy? ?aciny; czy? to nie odkrywcze?), która najwi?kszy nacisk k?adzie na poprawno?? gramatyczn? i umiej?tno?? t?umaczenia tekstów pisanych. Ten sposób nauki ma swoje zalety, ale zupe?nie nie sprawdza si? w zwyczajnych sytuacjach ?yciowych.
No bo przypu??my, ?e jeste?my gdzie? za granic? i widzimy, ?e kto? obcy oddala si? z naszym pozostawionym na chwil? bez dozoru baga?em,a my zastanawiamy si?, czy lepiej b?dzie krzycze? : ?ap czy ?apaj z?odzieja...
Ale sytuacje nie musz? by? a? tak drastyczne, wystarczy ?e w hotelowym pokoju zepsuje si? klimatyzacja, a turysta, który w swoim zawodowym CV ma wpisany j?zyk angielski na poziomie ?redniozaawansowanym, przechodzi na j?zyk migowy, dope?niaj?c go efektami d?wi?kowymi typu: „eee…, yyy…, hmmm… you know…”.
Czy mo?na unikn?? takich sytuacji? Czy mo?na uczy? si? j?zyka pomijaj?c mozolne odrabianie ?wicze? gramatycznych? Pani Bejm twierdzi ?e tak. Mówi, ?e po wielu latach udzielania korepetycji opracowa?a w?asne podej?cie do nauczania, które by?o na tyle skuteczne, ?e ilo?? ch?tnych przekroczy?a mo?liwo?ci lokalowe jej prywatnego mieszkania.
I tak zapad?a decyzja o otworzeniu szko?y. Ju? na samym pocz?tku bardzo pozytywnie zaskoczy?a mnie liczebno?? grup. Pani Anna tak organizuje spotkania, aby nikt nie zosta? pomini?ty i ka?dy mia? szans? rozwia? swoje w?tpliwo?ci wyp?ywaj?ce podczas zaj??. Co to oznacza? To, ?e w?a?cicielka centrum j?zykowego POP IN nie tworzy dru?yny pi?karskiej z 11 graczy i mo?e jeszcze ?awki rezerwowych, ale prowadzi lekcje w ma?ych, kilkuosobowych grupach lub indywidualnie, a nie tak jak wi?kszo?? szkó? j?zykowych.
Nie wszystko mo?na „make” (zrobi?), czasami trzeba „do” (te? zrobi?), a nawet „take”.
Zaj?cia kursowe prowadzone s? na zasadach konwersacji, poniewa? g?ównym celem jest osi?gni?cie du?ej swobody mówienia, nawet gdyby mia?o to by? kosztem 100% poprawno?ci gramatycznej. Nie oznacza to jednak, ?e ka?dy b??d ujdzie nam p?azem - zaznacza lektorka. B??d, który w powa?nym stopniu zaburza komunikacj?, czyli zmienia sens naszej wypowiedzi, jest korygowany z odpowiednim wyja?nieniem. Bo nie wystarczy zna? 5000 s?ówek i 3 czasy, trzeba te? umie? u?y? ich w kontek?cie.
Nie wszystko mo?na „make” (zrobi?), czasami trzeba „do” (te? zrobi?), a nawet „take” (np. Take a Picture – zrobi? zdj?cie). Je?li b?dziemy bezmy?lnie uk?ada? nasz wywód zamiast powiedzie? „I believe you”, (ja ci wierz?) powiemy „I Tower to you”, czyli „ja tobie wie??…”, a ty mi konia i mo?emy i?? razem pogra? w szachy…
Tak, takich historii jest bardzo du?o, ale odpowiedni sposób podania informacji sprawia, ?e nie tylko wiemy czego mamy nie u?ywa?, ale te? dlaczego tego nie robi?.
Niestety, musz? rozczarowa? maturzystów i osoby przygotowuj?ce si? do innych egzaminów, Was gramatyka nie ominie! Szko?a Pop In z ulicy Brzozowej w Wysokiej przygotowuje do FCE, CAE, CPE i tu pani Anna podkre?la od razu, nie ma ?adnej taryfy ulgowej – mnóstwo ?wicze? i powtórek, oraz zadania domowe. Egzaminy Cambridge sprawdzaj? znajomo?? j?zyka w pi?ciu aspektach i ?eby im sprosta? trzeba w?o?y? du?o pracy pod okiem do?wiadczonego lektora. Ale taka praca nie musi by? „katorg?”, ?mieje si? w?a?cicielka Pop In. Pani Anna prowadzi swoje zaj?cia w j?zyku angielskim.
Ale spokojnie, nawet je?li uwa?acie, ?e nie jeste?cie w stanie zrozumie? „Good Morning” („dzie? dobry”), wszystko zostanie jeszcze raz wyja?nione w j?zyku polskim. Je?li chcemy zrobi? progres w rozwoju naszych zdolno?ci j?zykowych, musimy porzuci? schemat „false beginner” (czyli zaczynania ci?gle tego samego na ka?dym etapie edukacji szkolnej) i w?a?nie to w?a?cicielka centrum stawia sobie za cel.
Jeszcze ma?o przekonuj?ce? My?l?, ?e najlepszym sposobem sprawdzenia jako?ci i sposobu prowadzenia zaj?? jest odwiedzenie szko?y POP IN na ulicy Brzozowej. Pani Bejm zapewnia, ?e b?dzie mi?o i ciekawie, i na pewno b?dzie mo?na liczy? na angielsk? herbatk? lub kaw? niemal?e jak w ameryka?skim Starbucksie.